Luahan jujur.


"Kalaulah cahaya ilmu boleh didapati dengan angan-angan, nescaya tiada lagi di bumi ini orang yang yang jahil. Bersungguhlah! Jangan malas ataupun lalai. Menyesal di akhir hanya bagi orang yang malas."

Aku grad bulan Oktober nie. The exact date kalau tak silap 22 Oct, evening session. Perasaan? Gembira, semangat. Walaupun aku lambat, though I'm not smart, though my result isn't the next best thing in the world, though I'm not lecturer's favourite student, though I may not be as good as compared to others, but that doesn't stop me to work hard. Dan ayat bold itu jugaklah yang aku tulis dlm resume aku masa mintak kerja partime dkt law firm, Cheng Wong & Co. Bukan tak yakin, tapi aku cuma jujur dalam mengenengahkan apa yang aku rasa ttg diri aku sendiri. Dan ayat lawyer itu sungguh menyentuh hati, "I think you can", sambil tersenyum manis.

Bagi aku, tiada alasan untuk berjaya. Tak ada langsung. Alangkan aku yang tak pandai ni pun akhirnya dgn susah payah berjaya grad, apetah lagi kamu yang pandai2 di luar sana. Aku sedar diri, aku bukan cepat pick up, sbb tu aku cari orang untuk ajar aku subjek2 tough. Kadang aku masuk kelas junior sbb subjek tu ak blum pernah ambik lg, mmg ad rasa malu, tapi cepat2 aku tembak perkataan motivasi dalam kepala aku kata2 seperti ini, "nak belajar tak boleh malu, nak belajar tak boleh malu, nak belajar tak boleh malu, nak belajar tak boleh malu!." Dalam pada aku sebut perkataan tu dalam hati, aku cubit2 diri sendiri sbb terlalu malu.

Sape rajin selak nota aku, penuh perkataan tersebut dkt helaian kertas buku nota. Maknanya time aku tulis tu, aku tgh malu sbb masuk kelas junior. Tapi lama2 aku tak peduli, dan aku tak pernah peduli, muka aku sudah cukup tebal, setebal harapan aku untuk membela keluarga. Keluarga aku, tanggung jawab aku, bukan untuk dipertanggung jawabkan kepada orang lain. Aku sentiasa berseorangan sbb kawan2 aku yang lain bukan pengulang subjek seperti aku, eheh, jadi aku tak pernah punya pilihan melainkan tabahkan hati untuk berseorangan. Dah lama2 aku biasa dan aku tak pernah malu nak tanya junior2 aku kalau aku tak faham, dan diorang terangkan dkt aku sungguh2 sbb aku tanya pun sgguh2. Aku tak perlu untuk cari orang yang ambik subjek yang sama semata2 untuk ada kawan, atau peneman. That's just lame. Sebab? Aku dah besar, isn't being independent taught you how to be tough? I don't know, you tell me.. =)

Aku ingat lagi subjek land law, aku berpeluh2 mngenangkan killer paper tersebut. Aku tau kalau aku tak buat sesuatu aku akan fail subjek tu. Allah pandang usaha, bukan natijah, jadi dia hulurkan bantuan, seorang wanita berhati mulia untuk mengajar aku. Waktu tu lagi sebulan nak final, hari minggu atau waktu terluang dia luang kan masa dia untuk mengajar aku. Dan setiap patah perkataan yang keluar dr mulut dia aku salin bulat2 supaya aku tak lupa. Sabarnya dia mengajar aku Tuhan saja yang mampu membalasnya. Dia tak mintak ape2 balasan pun malah bbesar hati untuk mengajar aku. Selalu kalau aku dapat jawab soalan yang dia tanya, jawapan tu sbnrnya tak susah pun tapi kata2 dia sungguh merangsang jiwa, "Bagusnya awak Ummu, saya sendiri pun tak pernah terfikir seperti awak." Perkara itu terlalu kecil untuk dipuji tapi dia sentiasa beri kata2 peransang seperti itu. Pernah kami masing2 takde kelas, kami belajar dari pagi sampai petang dan kami berjaya cover 10 chapter subjek land law dalam masa satu hari. Semua ayat2 akta dia simplifykan untuk aku, dia terangkan dan aku tulis dgn penuh rasa semangat.

Dengan rendah hati, aku hulurkan kain kapas warna pink lembut bunga2 kecil untuk dia buat baju kurung sebagai mhargai jasa nya. Aku tau tak seberapa tapi aku betul terhutang jasa denganya. Dalam pada aku kalut, ketakutan, dia datang sebagai seorang savior, sebagai sahabat menolong aku. Itu cukup besar maknanya bagi aku. Beritahu aku, berapa ramai yang sanggup buat macam tu, dengan ikhlas. Then again, you tell me.. =)

Mungkin korang rasa macam, "Minah ni bapak segala over cerita pasal usaha, kejayaan macam it's a big deal gila". Betul, aku mmg over bila bcerita tentang perkara2 macam nie, sbb kejayaan pada sisi aku sgt susah untuk digapai. Orang lain usaha sekali, aku sepuluh kali ganda. Orang lain hafal sekali, aku hafal sampai dehyderated. Orang lain dah habis paper, aku masih menggigil mhafal nota. Jadi erti kejayaan tu sgt memberi kesan pada aku, sbb aku anak sulong dari sepuluh orang adik-beradik dan nasib mereka adalah tgg jawab aku.

Sekarang aku nak tanya kamu, adakah dgn usaha sekali, dan ianya usaha yang last minute, adakah itu dikira usaha? Dan dengan usaha yang sekali itulah kita claim ianya usaha lalu mharapkan Allah untuk bagi kejayaan? Sounds like bull to me.


Hidup mmg mcabar dan cabaran utama hidup adalah untuk jadi terbilang bukan berbelang2 dan penuh tembelang.

Comments

  1. greetings.

    uit uit.

    lama gila x baca blog ko.

    rindu!

    kita ikhlas, kita menang.

    I.Allah. (:
    hak3~

    ReplyDelete
  2. kau punya hak untk brag semua nie.
    i like that statement.huu
    actually im not trying to brag, im trying to make a point that kejayaan tu bukan nya usaha sekali tp kena bterusan. anyway thanks hero.. =)

    naim, thanks for calling me! im really glad!!
    "kita ikhlas, kita menang"
    i like it! simply marvie!! =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Errr.. Hi.

Jumaat