Tali ukhuwah.

I'm currently at Kuantan Pahang, balik kampung sbb cousin kawen dan niat sebenar mmg nak jumpa semula sedara2 yang lain sbb dah lebih 4 tahun 4 bulan tak balik. Last aku balik kampung tahun 2006, masa kaklong Zeti kawen. Lepas tu tak pernah dapat peluang untuk balik. Kenduri Abg Wajdi tak pergi, Erfan tak pergi, Abg Shaqiq tak pergi, kenduri Kak Hani jauh sekali. Tak tau perkataan yang sesuai untuk mengambarkan perasaan aku sekarang. Rasa bahagia sangat.. Rasa bahagia tu datang dari hati naik sampai ke ubun-ubun kepala. Rasa bahagia tu lebih bahagia dari perasaan cinta untuk kekasih.

Isunya sekarang, rasa bahagia tu bukan disebabkan dah lama tak balik, tapi mmg sebelum2 ni pun bila balik kampung, itulah perasaanya. Lama aku peluk mokde masa sampai rumah dia. Dia sendiri meluahkan rasa rindu dia bila dah lama tak jumpa aku.. Ak mmg rapat dgn keluarga mokde dari dulu.. Bukan dgn keluarga mokde je, dgn semua sedara belah ummi aku.. Bila berkumpul ramai, solat sama2, makan sama2, bercerita ttg kisah terbaru, mmg takde ape yang berubah, masih sama macam dulu. 

Cousin aku yang kawen tu namanya khadijah, anak Pak Jis. Perkahwinan dia mmg ikut syariat betul. Tempat makan perempuan dgn lelaki dipisahkan. Muslimin bahagian lain, muslimat on the other. Ada kanvas untuk tutup bahagian antara lelaki dgn perempuan. Takde pelamin, no such thing as merenjis, takde berarak, dan sedara2 atau kawan2 yang muhrim nak jumpa Khadijah kena masuk dalam rumah. Mungkin ada yang rasa macam tak perlulah samapi pisahkan antara lelaki dan perempuan, nampak mcm kolot sgt, tapi bagi aku, aku rasa takde salahnya. Kita ada usaha untuk jaga syariat tu. Sekarang ni bila kawen mana ada orang kisahkan pasal batas2 agama ni sgt. Pakai tala je kawen.. 

Indahnya tali persaudaraan.. Untuk memulakan sifat perpaduan dalam diri, dgn keluarga kena bersatu dulu. Ini sedara sendiri tak pernah nak diambik tau, nak canangkan sikap perpaduan ape kebende? Dengan sedara sendiri berbunuhan, perpaduan ape? Dengan sedara sendiri ada hasad dengki, perpaduan ape? Dengan sedara sendiri mengata, perpaduan ape? Dengan sedara sendiri sombong, perpaduan ape? Kartun betul.. Yang peliknya manusia lebih suka untuk berpecah belah.. Kenapa?

Comments

  1. Ummu.. Have fun in Kuantan. ajokle sedare2 pi gambang. gi theme park. haha. pastu let me know whether it's fun or not. ok. nad I got my new blogsite, coz I couldnt remeber my previous blogsite's password. hehe.

    ReplyDelete
  2. orang sibuk kerja yang.xsempat pg gambang.hehe mana add blog nya? =)

    ReplyDelete
  3. ko ni. tekan je lew kat name aku. tp takde post lg le kan. introduction je. hoho.

    ni la heh. www.story-teller-i-am.blogspot.com/

    cepat buat post br. haha

    ReplyDelete
  4. betul la ummu.betul sesangat.
    hmm...tak pernah nak sedar nilang keakraban dengan keluarga. langsung tak pernah appreciate.
    ok tetibe emo lak.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Errr.. Hi.

Jumaat