Bangun pagi.

Apa yang aku harapkan dlm sesuatu relationship..? Ah.. that doesn't sound right, let's rephrase, ape yang aku harapkan dr lelaki dlm sesuatu phubungan. Honestly I expect a lot. I expect him to be a good listener. I expect him to be more concern. Aku expect dia lebih peka. Aku expect dia lebih memahami.. Eh mcm2 lah yang aku expect senang cerita.

A good friend of mine once said, " Yang, dalam sesuatu phubungan ni, org lelaki kena lebih dlm satu2 pkara. Sayang dia kena lebih dr kita, sikap tgg jwb dia kena lebih dr kita, sabar nya kena lebih dr kita, matangnya kena lebih dr kita. Kita mmg kena mahalkan sikit harga diri kita, maruah diri kita, sebelum kita bkahwin. Sbb bukan kita yang akan jadi ketua keluarga nanti. Bukan kita yang jadi ketua kapal. Kita cuma assistant deck je. Dia yang tentukan hala tuju destinasi nak kemana. Kita cuma assist mana yang perlu dan selebihnya, selagi tak btentangan dengan syarak, kita wajib patuh memandangkan dia ketua, dia lebih tahu. Sbb tu dalam ape jua hal pun yang, org lelaki mmg kena lebih dr org prmpuan. Sebelum kahwin nie, xsalah kalau org prmpuan bsikap mcm tu. Bukanya kita sayang dia ala kadar je, tak. Tapi kita kena ada sense of pride yang tggi memandangkan maruah kita tletak meliputi seluruh diri kita. Muka, tangan, rambut, cara jalan, cara cakap. Semuanya melambangkan maruah kita. Bukan senang2 org lelaki boleh sentuh, pegang atau bcakap2 pkara yang tak tentu dgn kita."

Aku terdiam dgr dia kata gitu.. Zaman sekarang aku tgk byk sgt kalutnya insititusi kekeluargaan masyarakat kita sekarang ni.. Kadang kalau aku keluar selalu tserempak dgn situasi di mana mak nya elok pakai tudung, ayahnya elok bkopiah, tapi anak prmpuan dia, seksi sgt.. Dada tbuka luas. Leggings dgn baju ketat. Dalam hati aku tdetik, mak ayahnya tak tegur ke? Because people will definitely passing judgments.

Isu nya dkt sini, wahai lelaki, main kan lah peranan mu sebagai ketua keluarga. Perkara yang wajib tegur, tegur lah. Jangan dibiar. Esok lusa jadi ape2, kita jgk yg tggung malu. Ibu2, lindungi lah anak perempuan kita dr panahan2 syaitan ke hati sang lelaki. 

Mak ayah mmg ada kuasa veto untuk tegur, contohnya;

"Ai kiah, pakai baju dedah dada nampak? Nak nunjuk ke sape? Usohle. Tak lawo pun. Pegi tukar baju sekarang, pakai tudung ttp dada tu. Km jgn keluor kalau gitu gaya km pakai." 

Kalau ayah kata gitu dkt anak dia, anak tu boleh ke kata gini;

" Hek eleh.. kau ingat kau dh cukup baik? " 

Xde maknanya dia nak ckp gitu. Makan penampor ada. Cuba kalau org lain yang xde kene mengena tegur, confirm2 kena sound balik ye dak? Jadi ibu bapa lah lead yang paling ampuh untuk menegur. (ampuh uh!)

Kata sorang pakar motivasi, " Mak ayah kalau salah didik anak, 7 keturunan akan jadi tak elok, akan jadi tak betul." Tak wajib betul harus salah, tapi fikir dalam2, mmg betul.

Dahlah. Maleh lah nak cite panjang. Penat.


Comments

Popular posts from this blog

Errr.. Hi.

Jumaat